Thursday 1 October 2015

Sistem Residen

Perlaksanaan


  ž     Bermula dengan Perjanjian Pangkor pada 20 Januari 1874.Sistem Residen bererti pemerintahan British secara tidak langsung dan pengawasan penjajah Inggeris dilaksanakan melalui institusi politik yang sedia ada, yang dipelihara dan dipergunakannya.
  ž
       Matlamat utama ialah untuk menegakkan keamanan melalui undang-undang, mewujudkan sistem pentadbiran awam dan pungutan cukai yang sistematik serta memajukan ekonomi melalui eksploitasi sumber asli yang ada.Residen bertanggungjawab menasihati sultan/raja-raja Melayu dalam hal ehwal pentadbiran negeri kecuali hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu.
žResiden akan menerima arahan dari Kerajaan Inggeris dan bukannya dari Sultan atau Raja-Raja Melayu.Majlis Mesyuarat Negeri telah ditubuhkan untuk membincangkan hal ehwal pentadbiran dan masalah orang-orang Melayu.
žKelemahan
žArahan kepada Residen adalah dari Inggeris bukannya dari Raja.Gaji dibayar oleh Negeri-Negeri Melayu dan bukannya dari Inggeris.Tiada panduan atau peraturan khusus untuk Residen menjalankan tugasnya.Residen tidak mendapat bantuan kewangan dan ketenteraan dari Inggeris.Perhubungan dengan Gabenor NNS adalah jauh dan menyebabkan kuasa Residen tidak dapat dikawal.Residen mengubah sistem pemerintahan tradisi. Sultan tidak mahu menerima nasihat Residen.Residen memerintah mengikut cara tersendiri dengan pengetahuan tentang Negeri-Negeri Melayu yang terbatas.Residen tidak memahami dan menghormati adat resam, sikap, pandangan hidup dan sistem sosial orang Melayu.Residen tidak pandai menjaga perasaan dan kedudukan Sultan serta para pembesar tempatan.Kedaulatan Negeri-Negeri Melayu terpadam dengan perlaksanaan Sistem Residen.Wujud ketidakseimbangan dalam pembangunan di Negeri-Negeri Melayu.
Jika diteliti campur tangan Inggeris di negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak, kita dapat membuat beberapa rumusan:

       Pertama, penjajahan adalah didorong oleh kelemahan dalam negeri-negeriberkenaan seperti berlakunya kekacauan dan perang saudara. Dengan kata lain tidak adanya perpaduan di kalangan penduduk menyebabkan Inggeris mengambil peluang dan memberi alasan untuk campur tangan dengan meletakkan penasihat (dan kemudiannya Residen). Kedua, terdapatnya sumber-sumber ekonomi yang pentingdi dalam negeri-begeri berkenaan seperti bijih timah dan sumber-sumber pertanian (pertanian niaga). Ketiga, adanya persaingan di kalangan kuasa-kuasa Baratuntuk mendapatkan tanah jajahan bagi menampung keperluan ekonomi negara mereka. Ini memperlihatkan bahawa kekayaan negara kita memang menjadi idaman kuasa-kuasa asing, tetapi atas kesilapan kita sendiri, negara kita dijajah

No comments:

Post a Comment