Perlaksanaan
Bermula
dengan
Perjanjian
Pangkor
pada
20 Januari
1874.Sistem Residen bererti
pemerintahan
British secara tidak langsung dan
pengawasan
penjajah
Inggeris
dilaksanakan
melalui
institusi
politik
yang sedia ada, yang dipelihara
dan
dipergunakannya.
Matlamat
utama
ialah
untuk
menegakkan
keamanan
melalui
undang-undang,
mewujudkan
sistem
pentadbiran
awam
dan
pungutan
cukai
yang sistematik serta
memajukan
ekonomi
melalui
eksploitasi
sumber
asli
yang ada.Residen bertanggungjawab
menasihati
sultan/raja-raja Melayu dalam hal ehwal pentadbiran negeri
kecuali
hal
ehwal
agama Islam dan adat istiadat Melayu.
Residen akan menerima arahan dari Kerajaan Inggeris dan bukannya dari Sultan atau Raja-Raja Melayu.Majlis Mesyuarat Negeri telah ditubuhkan untuk membincangkan hal ehwal pentadbiran dan masalah orang-orang Melayu.
Kelemahan
Arahan kepada Residen adalah dari Inggeris bukannya dari Raja.Gaji dibayar oleh Negeri-Negeri Melayu dan bukannya dari Inggeris.Tiada panduan atau peraturan khusus untuk Residen menjalankan tugasnya.Residen tidak mendapat bantuan kewangan dan ketenteraan dari Inggeris.Perhubungan dengan Gabenor NNS adalah jauh dan menyebabkan kuasa Residen tidak dapat dikawal.Residen mengubah sistem pemerintahan tradisi. Sultan tidak mahu menerima nasihat Residen.Residen memerintah mengikut cara tersendiri dengan pengetahuan tentang Negeri-Negeri Melayu yang terbatas.Residen tidak memahami dan menghormati adat resam, sikap, pandangan hidup dan sistem sosial orang Melayu.Residen tidak pandai menjaga perasaan dan kedudukan Sultan serta para pembesar tempatan.Kedaulatan Negeri-Negeri Melayu terpadam dengan perlaksanaan Sistem Residen.Wujud ketidakseimbangan dalam pembangunan di Negeri-Negeri Melayu.Jika diteliti campur tangan Inggeris di negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak, kita dapat membuat beberapa rumusan:
Residen akan menerima arahan dari Kerajaan Inggeris dan bukannya dari Sultan atau Raja-Raja Melayu.Majlis Mesyuarat Negeri telah ditubuhkan untuk membincangkan hal ehwal pentadbiran dan masalah orang-orang Melayu.
Kelemahan
Arahan kepada Residen adalah dari Inggeris bukannya dari Raja.Gaji dibayar oleh Negeri-Negeri Melayu dan bukannya dari Inggeris.Tiada panduan atau peraturan khusus untuk Residen menjalankan tugasnya.Residen tidak mendapat bantuan kewangan dan ketenteraan dari Inggeris.Perhubungan dengan Gabenor NNS adalah jauh dan menyebabkan kuasa Residen tidak dapat dikawal.Residen mengubah sistem pemerintahan tradisi. Sultan tidak mahu menerima nasihat Residen.Residen memerintah mengikut cara tersendiri dengan pengetahuan tentang Negeri-Negeri Melayu yang terbatas.Residen tidak memahami dan menghormati adat resam, sikap, pandangan hidup dan sistem sosial orang Melayu.Residen tidak pandai menjaga perasaan dan kedudukan Sultan serta para pembesar tempatan.Kedaulatan Negeri-Negeri Melayu terpadam dengan perlaksanaan Sistem Residen.Wujud ketidakseimbangan dalam pembangunan di Negeri-Negeri Melayu.Jika diteliti campur tangan Inggeris di negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak, kita dapat membuat beberapa rumusan:
Pertama, penjajahan adalah didorong oleh
kelemahan dalam negeri-negeriberkenaan seperti berlakunya kekacauan dan perang
saudara. Dengan kata lain tidak adanya perpaduan di kalangan penduduk
menyebabkan Inggeris mengambil peluang dan memberi alasan untuk campur tangan
dengan meletakkan penasihat (dan kemudiannya Residen). Kedua, terdapatnya
sumber-sumber ekonomi yang pentingdi dalam negeri-begeri berkenaan seperti
bijih timah dan sumber-sumber pertanian (pertanian niaga). Ketiga, adanya
persaingan di kalangan kuasa-kuasa Baratuntuk mendapatkan tanah jajahan bagi
menampung keperluan ekonomi negara mereka. Ini memperlihatkan bahawa kekayaan
negara kita memang menjadi idaman kuasa-kuasa asing, tetapi atas kesilapan kita
sendiri, negara kita dijajah
No comments:
Post a Comment